Ga verder naar de inhoud

Leerlijn

Basketbal Vlaanderen heeft in 2009 een leerlijn ontwikkeld met behulp van de inzichten uit "Basketpass" en Give&Go. Deze leerlijn kan je helpen als jeugdcoördinator in het uitzetten van een structuur binnen je club. Het is belangrijk dat je deze leerlijn afstemt op je eigen visie en de visie van de club.


Dé leerlijn bestaat niet, het is enkel een leidraad om je op weg te helpen en te ondersteunen in het maken van een eigen leerlijn, jaarplan, periodeplan, etc.

Een jeugdopleidingsplan voor basketbal van U8 tot U14

Bestuursleden en coaches van jeugdploegen worden steeds vaker geconfronteerd met de uitdaging om een kwaliteitsvolle jeugdopleiding aan te bieden en hun sporters daarbij ook gemotiveerd te houden. Door een sportomgeving te creëren waarin het proces centraal staat – en niet het resultaat – kan je zowel de motivatie, het welbevinden als de succesbeleving van jonge sporters positief beïnvloeden.

Om basketbalploegen te helpen een duurzaam jeugdtraject uit te stippelen, reikt dit boek een opleidingsplan voor de U8 tot de U14 aan. De visie en uitgangspunten ervan zijn spelgericht en spelen in op een brede, algemene basisvorming. Het bevat vier uitgewerkte opleidingsplannen (U8, U10, U12 en U14) waarmee coaches praktisch aan de slag kunnen. Deze opleidingsplannen vormen de basis voor het kiezen van concrete trainingsinhouden. Daarnaast beschrijven Annemie Bogaert en Veerle Vonderlynck ook hoe je sporters binnen deze vier leeftijdscategorieën het best motiveert en hoe je hun spelcompetenties spelenderwijs kan verbeteren.

Het coachen van jeugdteams

Uit onderzoek blijkt dat de manier waarop de jeugdcoach met zijn spelers omgaat, niet alleen een belangrijke invloed heeft op hun progressie maar ook op hun welbevinden op en naast het veld. Met het oog daarop hebben sportpsychologen en pedagogen de afgelopen jaren verschillende methodes uitgewerkt. Positief coachen, motiverend coachen, eco-coachen, double goal coachen en zelfsturend coachen, het zijn maar enkele termen die elke jeugdcoach min of meer bekend in de oren zouden moeten klinken.

In dit boek doet Bart Blondeel deze en andere methodes op een bevattelijke manier uit de doeken, maar gaat hij bovenal in op de toepassing ervan in de praktijk. Met voorbeelden uit het voetbal, basketbal, volleybal en andere teamsporten toont Het coachen van jeugdteams hoe de moderne jeugdcoach zijn spelers kan motiveren en begeesteren. Daarnaast besteedt hij ook aandacht aan de psychologie van de coach zelf. Hoe komt het dat zoveel coaches, ondanks al deze nieuwe inzichten, nog steeds gedrag vertonen dat een negatieve invloed heeft op de spelers?