De raad van bestuur stelt op basis van de visie, missie en strategische doelen van de organisatie de gewenste profielen van de leden van de raad van bestuur op. Die worden ter goedkeuring aan de algemene vergadering voorgelegd.
Het goedgekeurd bestuurdersprofiel kan je hier lezen. Het profielenrooster dat de beoordelingscommissie zal gebruiken voor de aanstelling van bestuurders, vind je hier.
De raad van bestuur legt de procedures vast voor het opstellen van de agenda voor elke vergadering, het verloop van de vergadering en de goedkeuring van besluiten. De voorzitter van de raad van bestuur ziet toe op de correcte navolging van deze procedures.
Hoe het Bestuursorgaan van Basketbal Vlaanderen werkt, lees je in deze nota.
De organisatie bepaalt zowel voor de raad van bestuur als voor de algemene vergadering een gepast quorum.
Het quorum voor de Algemene Vergadering staat beschreven in Artikel 15 van de statuten en in Artikel 13 van het Intern Reglement (deel Administratie). Let op, dit quorum zal wijzigen van zodra de nieuwe statuten van toepassing zijn.
§1. De Algemene Vergadering kan slechts geldig beraadslagen en beslissen indien minstens de helft van de werkende leden aanwezig of vertegenwoordigd is. De besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde werkende leden. Bij staking van stemmen wordt de procedure gevolgd voorzien in het huishoudelijk reglement. §2 In geval van uitsluiting van een werkend lid, van wijziging van de statuten of van ontbinding van Basketbal Vlaanderen vzw zal de in de wet voorgeschreven procedure worden nageleefd.
Het quorum voor het Bestuursorgaan staat beschreven in Artikel 19 van de statuten. Ook dit quorum zal wijzigen van zodra de nieuwe statuten van toepassing zijn.
§1. De voorzitter of de secretaris roept het Bestuursorgaan samen. De voorzitter zit de vergadering voor. In geval van afwezigheid wordt de vergadering geldig voorgezeten door de ondervoorzitter of, bij afwezigheid van voorzitter en ondervoorzitter, door de oudste in leeftijd van de aanwezige bestuurders. De vergaderingen van het Bestuursorgaan worden gehouden op de zetel van Basketbal Vlaanderen vzw of op elke andere plaats aangeduid in de oproepingsbrief. §2 Het Bestuursorgaan kan slechts geldig beraadslagen en beslissen indien tenminste de gewone meerderheid van de bestuurders aanwezig is op de vergadering. De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen van de aanwezige bestuurders. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter of van degene die hem vervangt, doorslaggevend. §3 Van elke vergadering wordt een verslag opgemaakt, dat ondertekend wordt door de voorzitter (of zijn vervanger) en door de secretaris (of de verslaggever) en opgenomen wordt in een daartoe bestemd register. De uittreksels die moeten worden overgelegd en al de andere akten, worden geldig ondertekend door de voorzitter en de secretaris. §4 In uitzonderlijke gevallen, wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de VZW zulks vereisen, kunnen de besluiten van het Bestuursorgaan worden genomen bij eenparig schriftelijk akkoord van de bestuurders. Daartoe is vereist dat er vooraf een unaniem akkoord is onder de bestuurders om tot schriftelijke besluitvorming over te gaan. Schriftelijke besluitvorming veronderstelt in elk geval dat er een beraadslaging plaatsvond per e-mail, video- of telefoonconferentie.
De organisatie beperkt de mandaten van de leden van de raad van bestuur in de tijd en zorgt ervoor dat de maximale aaneengesloten zittingsperiode niet langer is dan 12 jaar.
Aan deze indicator voldoen we voorlopig (nog) niet. In de nieuwe statuten (Art.17.7) is echter een maximale duurtijd van het bestuurdersmandaat opgenomen.
De organisatie stelt een gefaseerd rooster van aftreden in voor de leden van de raad van bestuur waardoor telkens slechts een deel van de leden vervangen wordt en de continuïteit van het bestuur gewaarborgd blijft.
Je kan terugvinden wanneer de mandatan van de bestuurders aflopen op deze pagina.
De raad van bestuur vergadert minstens vijf keer per jaar.
De Bestuursorgaan van Basketbal Vlaanderen vergadert in principe om de maand, goed voor zo'n 10 à 12 vergaderingen per jaar.
De organisatie stelt een gestandaardiseerde introductieprocedure in voor nieuwe leden van de raad van bestuur zodat alle leden voldoende kennis hebben over de organisatie en haar omgeving.
Na een eerste verkiezing van een lid van het Bestuursorgaan wordt een communicatie gericht aan de leden van de interne organisatie, de clubs en de partners van vzw Basketbal Vlaanderen. Zij/hij voert een kennismakingsgesprek met de Voorzitter van vzw Basketbal Vlaanderen en wordt voorgesteld aan de collegae bestuurders, het management en de medewerkers, en afdoende geïnformeerd over de taken en verantwoordelijkheden als bestuurder, de missie, visie en het beleidsplan én de financiële situatie aan de hand van jaarrekeningen, de meest actuele begroting en de lopende budgetopvolging. Zij/hij neemt kennis van de van toepassing zijnde samenwerkingsovereenkomst tussen Sport Vlaanderen en vzw Basketbal Vlaanderen en wordt gebrieft over het wettelijke en decretale kader, waaronder sportfederaties ressorteren, én de statuten en het intern reglement van vzw Basketbal Vlaanderen. De vermelde stukken worden digitaal ter beschikking gesteld van de bestuurder.
Indien een voorzitter geïnstalleerd wordt, wordt zij/hij geïntroduceerd bij Sport Vlaanderen en de stakeholders van vzw Basketbal Vlaanderen, te weten de voorzitter en secretaris-generaal/algemeen directeur van Basketball Belgium, Association Wallonie-Bruxelles de Basketball, Pro Basketball League en FIBA via Belgische mandatarissen. Hij neemt kennis van de partnerships en maakt ten gepaste tijde kennis met de belangrijkste sponsoren. Een werkvergadering wordt voorzien met respectievelijk de Voorzitter van de Algemene Rechterlijke Raad, de bedrijfsrevisor, het advocatenkantoor, de financiële adviseur en de personeelsleden van vzw Basketbal Vlaanderen.
De algemene vergadering vertegenwoordigt op directe manier of via getrapte vertegenwoordiging alle leden van de organisatie.
De vertegenwoordiging van alle leden is vastgelegd in het Intern Reglement (administratief deel) in Artikel 18:
Op de eerste vergadering van het competitiejaar keurt de Raad van Bestuur de statistische gegevens betreffende het ledenaantal, zoals jaarlijks op datum van 30 juni neergelegd bij de subsidiërende instantie, goed.
De Raad van Bestuur stelt vervolgens de verdeling van het aantal leden per provincie op de Algemene Vergadering vast. Alle provincies hebben altijd recht op minimaal één vertegenwoordiger op de AV. Indien zou blijken dat na deling een provincie geen vertegenwoordiger heeft, dan zal zij genieten van het recht van het decimale deel bij de verdeling van de niet van rechtswege toegekende zetels. Deze vertegenwoordigers op de AV worden de stemgerechtigde leden genoemd.
Het aantal stemgerechtigde leden op de AV voor een provincie is gelijk aan het geheel van de breuk 20.X/Y waarbij X het aantal leden is in de betreffende provincie op het einde van het vorige competitiejaar (30 juni) en Y het totaal aantal leden op het einde van het vorige competitiejaar (30 juni), zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur. De zetels die niet van ambtswege toegewezen werden, worden toegewezen in verhouding tot de grootste decimalen om tot een totaal van 20 te komen.
Opgelet: in de nieuwe statuten (Art. 9) is de vertegenwoordiging van alle leden volgens andere principes vastgelegd.
Binnen de grenzen van de organisatie bestaan geen zelfstandige of autonome (regionale) entiteiten die een eigen beleid kunnen bepalen dat afwijkt van het door de algemene vergadering en de raad van bestuur vastgestelde beleid.
In het Intern Reglement (Art. 55) staat uitgelegd hoe de verschillende departementen gestructureerd zijn en welke bevoegdheden zij hebben. Deze entiteiten werken onder controle van de Raad van Bestuur en volgen dus ook het beleid dat door het Bestuursorgaan en AV bepaald is.