Ga verder naar de inhoud

Hoe kan je vrijwilligers aantrekken en behouden?

14 februari 2023
Clubnieuws

We geven jullie graag enkele tips & tricks mee over het aantrekken en behouden van jullie vrijwilligers naar aanleiding van ‘de maand van de vrijwilliger’. Want zoals iedereen weet, kan het clubleven niet bestaan zonder vrijwilligers. Het zijn tips & tricks die we verzameld hebben uit een bijscholing van Vrijwilligerswerk Werkt.

Tip 1: vergroot je aantrekkingskracht

Tracht je vrijwilligerswerk te verkopen door aandacht te schenken aan drie zaken.

1. De etalage van je club Open Dicht

2. Je club als product Open Dicht

3. Jij als verkoper Open Dicht

Tip 2: aantrekkelijk aantrekken

Zoals bij alles in het leven, zullen mensen pas toehappen als ze iets aantrekkelijk vinden. Hieronder delen we enkele maatschappelijke trends over de doelgroep, tracht hiermee rekening te houden in je vrijwilligersmanagement. Mensen op de dag van vandaag…

… gaan zich kortdurend engageren. Ze zoeken naar een win-win, want ze hebben minder tijd.

… gaan bewuster nadenken over hoe ze hun tijd gaan invullen.

… gaan eerder kiezen voor losse engagementen, dan voor lange.

… zijn kritischer geworden dan vroeger.

… zijn individualistischer geworden. Denk maar aan de parkingouder (= iemand die niet binnenkomt in de club maar z’n kind afzet op de parking).

… ultralokaal. Ze willen dicht bij huis activiteiten doen, onder de kerktoren, want voor hun werk moeten ze al zoveel in de file staan.

… doen aan jobhopping. Ze hebben een typerend versplinterd engagement.

… doen aan ‘dessertbuffet engagement’: de eerste indruk is belangrijk, want als het tegenvalt dan komen ze niet meer terug.

Zet je klant, de toekomstige en huidige vrijwilligers, centraal in het systeem. Voorzie flexibiliteit en werk op maat. Mensen willen niet terecht komen in een vastgeroest systeem.

Tip 3: structureren om te behouden

Hoe moet je je als club structureren? Mensen willen:

  • Open structuren
  • Flexibel werken
  • Op maat werken

Structureren doe je dus best door te clusteren. Dit kan op basis van de betrokkenheidscirkels. Deze tips & tricks vind je terug in ons vorig nieuwsbericht.

Clustering in cellen houdt in dat je een community schept rond een bepaalde taak binnen je club. Dit zijn geen werkgroepen, want in werkgroepen doet iedereen evenveel en heb je verplichtingen. Bij het creëren van cellen kunnen mensen zelf kiezen in welke betrokkenheidscirkel ze willen zitten. Afhankelijk van deze betrokkenheidscirkel zullen ze zich engageren voor een bepaalde taak. Het heeft geen zin om mensen te pushen om in een hogere mate van betrokkenheid te komen vóór dat ze hier klaar voor zijn. Voor sommige taken kunnen uiteraard tijdelijke cellen ontstaan.

Empower je vrijwilligers via de regel van 3:

  • Laat mensen kiezen wat ze doen
  • Zorg dat ze vrijwilligerswerk kunnen doen in een positieve en aangename context
  • Waardeer mensen persoonlijk voor ze vertrekken (ookal is het een eenmalige vrijwilliger)

Op deze manier krijgen je vrijwilligers meer zin en gaan ze terugkomen!

Gerelateerd nieuws

Van visie tot opleidingsplan: hoe clubs hun jeugdwerking structureel kunnen versterken

1 december 2025
Clubnieuws
In heel wat basketbalclubs groeit de ambitie om de jeugdwerking sterker, duidelijker en efficiënter te organiseren. Basketbal Vlaanderen en…

Samen leren, samen groeien: Good Practices uit onze basketbalclubs in 2025

28 november 2025
Clubnieuws
Bij Basketbal Vlaanderen geloven we dat kennis delen het hart vormt van sterke clubs. In 2025 werkten verschillende clubs in Vlaanderen…

Uitgelegd: de meest voorkomende vragen rond mutaties, (digitale) aansluitingen een vrijgaves

22 september 2025
Clubnieuws
Bij het begin van het basketbalseizoen komen er regelmatig vragen om nog van club te veranderen of aan te sluiten. We geven hierbij enkele…