Ga verder naar de inhoud

Beslissingen Algemene Vergadering

Via deze pagina geven we graag de beslissingen mee die op de Algemene Vergadering genomen zijn.

Beslissingen op de AV van 26/04/25

Twee nieuwe bestuurders bij Basketbal Vlaanderen!

Op de Algemene Vergadering werden twee nieuwe bestuurders van Basketbal Vlaanderen verkozen. Vanaf 1 mei 2025 zullen Pieter De Windt en Herman Reynders een mandaat opnemen als bestuurder, tot en met 30 april 2030.

De naam Pieter De Windt (°1977) doet vast een belletje rinkelen in de sportwereld. Pieter woont in Bekkevoort en startte zijn loopbaan bij regionale omroep ROB-tv, waar hij het tot hoofdredacteur schopte en weggeplukt werd door Sporza. Ook bij Sporza werd hij uiteindelijk hoofdredacteur. Eind december 2023 stapte hij vervolgens over naar de Pro League als directeur Media, Marketing en Commercial.

Ook de naam Herman Reynders (°1958) klinkt bekend in de oren. De-in-Hasselt-geboren-Limburger was van 1998 tot en met 2009 burgemeester van Hasselt en zetelde van 2004 tot en met 2006 in het Vlaams Parlement.
Van 2009 tot en met 2020 was hij vervolgens provinciegouverneur van Limburg. Daarnaast is hij ook ex-Belgian Lion (35 caps) met 8 jaar ervaring in de hoogste basketbalklasse. Hij was vele jaren actief in het Limburgse basketbal.

De twee nieuwe bestuurders werden voorgedragen door de selectiecommissie en dus goedgekeurd op de AV. Meer over de selectieprocedure, vind je hiernaast.

AV zet licht op groen voor nieuwe 3x3-competities in 2025-2026

Op de AV werd ook het nieuwe plan voor de ontwikkeling van het 3x3 basketbal goedgekeurd. Met dit plan doelen we op een volledige integratie van 3x3 Basketbal in de sportwereld. Hierbij houden we rekening met clubs, events, spelers, infrastructuur, coaches, officials, opleidingen en nog veel meer.

We willen een groter en vast 3x3-aanbod creëren in de vorm van tornooien en een 3x3 clubcompetitie. In een ideaal scenario komt 3x3 in de toekomst op gelijke hoogte van 5t5 basketbal. Maar in eerste instantie hebben we de clubs nodig om ons hierbij te helpen. Hiervoor werd ook een nieuwe gemandateerde functie in het leven geroepen: de 3x3 clubcoördinator.

Door een efficiëntere indeling zijn er in de periode september t.e.m. mei meerdere weekends waarin 3x3-basketbal gespeeld kan worden. De jaarindeling 3x3 zal gesplitst worden in drie aparte competities:

  • 3x3 CLUB
  • 3x3 OPEN
  • 3x3 Masters

De eerste competitie die van start zal gaan is 3x3 CLUB. Daarvoor kunnen clubs zich nu al inschrijven (tot 15 juni) en kunnen clubs zich al kandidaat stellen om een tornooi te organiseren (ook voor 15 juni liefst).

We willen daarnaast o.a. alle officials, coaches en leerkrachten L.O. de nodige kennis rond 3x3 basketbal geven, om de discipline zo kwalitatief mogelijk uit te bouwen. Dit aan de hand van de ontwikkeling van een leerlijn, organisatie van bijscholingen en ontwikkeling van een trainerscursus.

Onze clubs worden sterk betrekken in de ontwikkeling van 3x3 basketbal. Idealiter groeit het ledenaantal door het nieuwe 3x3 clubaanbod en ontstaan er misschien wel specifieke 3x3 clubs. Een nieuwe functie wordt in het leven geroepen, in de vorm van de 3x3-clubcoördinator. Dit wordt de verantwoordelijke binnen de club voor alles wat met 3x3 te maken heeft.

Alle uitgebreide informatie omtrent de ontwikkeling van het 3x3 basketbal, kan je via onderstaande link verder lezen.

Ontwikkeling 3x3 basketbal

Kom hier meer te weten over het plan om 3x3 basketbal vooruit te stuwen.

3 X3kortrijk 8 1

Jaarrekening 2024 & Budget 2025

Op een Algemene Vergadering wordt er beslist over de structurele werking van Basketbal Vlaanderen, maar er worden ook een aantal wettelijke verplichtingen vervuld. De wettelijke verplichtingen zijn de voorlegging en goedkeuring van de jaarrekening 2024 en het budget 2025.

Op de AV in Leuven werd de jaarrekening 2024 goedgekeurd. We zijn verheugd dat we het boekjaar met een positief resultaat afsluiten en zo verder bouwen aan een stevige financiële basis. Dit zorgt ervoor dat we ook in 2025 verder uitdagingen kunnen aangaan op verschillende sportieve en extra-sportieve domeinen, om onze sport verder te ontwikkelen.

Als kers op de taart mogen we het goede nieuws brengen dat de clubs met jeugdwerking een extra stuk van deze taart zullen krijgen. Bij de afrekening van het jeugdfonds 2024-2025 zal er een extra bedrag van 255.000 euro verdeeld worden en dit via een extra subsidie van 100 € per jeugdteam.

Ook het budget voor 2025 werd goedgekeurd. Het eerste jaar van ons beleidsplan 2025-2028 zal er naast de verdere uitbouw van onze werking, zowel in breedtesport als topsport, extra geïnvesteerd worden in vernieuwing en optimalisatie van diverse ICT-toepassingen. Zo willen we voor onze clubs, spelers en fans de digitale beleving naar een hoger niveau tillen. Deze investeringen zullen we financieren uit onze reserves.

Een herwerking van het jeugdfonds

Alle clubs met een jeugdwerking zijn ongetwijfeld vertrouwd met het jeugdfonds, een financieel instrument dat clubs die zich inzetten om onze jeugd aan het basketten te krijgen, subsidieert.

Gezien het jeugdfonds 25 jaar bestaat, heeft een werkgroep ingevuld door leden van de algemene vergadering en bestuurders, facilitair ondersteund door het management, alles eens onder de loep genomen om te kijken of alle parameters van het huidige jeugdfonds nog wel de juiste hefbomen zijn, wetende dat de clubs en hun jeugdwerking voortdurend evolueren. Het akkoord dat binnen deze werkgroep bereikt werd, is door het Bestuursorgaan op 26/4 aan de Algemene Vergadering voorgelegd ter goedkeuring, wat ook gebeurde.

Een van de beslissingen is dat er een vermindering komt van 15% op de bijdragen per team. Dit zal worden gecompenseerd door een verhoging van het individuele lidgeld voor jeugdspelers met €4 en met €11 voor seniorspelers.

Daarnaast zal er voor de berekening van de 'individuele subsidie' rekening worden gehouden met alle opleidingsjaren tot de leeftijd van 21 jaar, daar waar nu enkel de jaren tot de leeftijd van 18 jaar in rekening worden gebracht. Verder wordt het gewicht per opleidingsjaar meer gespreid over de hele opleidingsperiode, daar waar nu het zwaarste gewicht op de eerste opleidingsjaren werd gelegd.

Een individuele subsidie wordt toegekend voor spelers die deelnemen aan seniorwedstrijden op de hogere niveaus. Het is dus een subsidie die niet geldt voor het gros van de door een club opgeleide spelers, plus dat het niet een onmiddellijke return is voor de jeugdopleiding. Daarom werd besloten om een deel van de subsidiepot te verschuiven van individuele subsidie naar collectieve subsidie. Zo wordt er per jeugdteam vanaf volgend seizoen een subsidie toegekend van €400 ( nu is het €250 voor U8-U10 en €300 voor andere leeftijdscategorieën ).

Fonds voor rekrutering van de officials (CD 201)

Een ander financieel instrument is de 'CD201', waarbij via een boete/bonus-systeem de clubs gestimuleerd worden om scheidsrechters aan te leveren. Deze regelgeving stamt nog uit de vorige eeuw, dus ook daar heeft een werkgroep zich over gebogen.

We weten allemaal dat er een tekort is aan scheidsrechters, dus werd gekeken hoe we de instroom kunnen verhogen en de drop-out kunnen beperken. Zo willen we de focus verleggen van het “aangesloten hebben” van scheidsrechters naar het “aanbrengen” van nieuwe scheidsrechters. Door o.a. een ondersteuning voor de interne begeleiding van de Youth Officials binnen een club, willen we ervoor zorgen dat de uitstroom beperkt wordt en de doorstroom verhoogd. Daarnaast willen we de scheidsrechters die zich dag in dag uit inzetten, ook rechtstreeks belonen en dit via een incentive.

De consensus die binnen deze werkgroep werd bereikt, is op 26/4 door het Bestuursorgaan ter goedkeuring aan de Algemene Vergadering voorgelegd. De AV oordeelde dat ze akkoord zijn met de principes van de aanpassingen, maar dat er nog een extra ronde nodig is om wat punten en komma’s op de juiste plaats te zetten om zo nog voor de start van het volgende seizoen een definitieve goedkeuring te geven.

Er zullen vanaf volgend seizoen substantiële subsidies gegeven worden aan de clubs voor de aanbreng van nieuwe scheidsrechters. Via financiële incentives zullen clubs gestimuleerd worden om een referee ambassador in hun werking te integreren. Voor de andere actieve scheidsrechters wordt er een incentive vooropgesteld waarvan de modaliteiten nog moeten worden bepaald.

De financiering zal gebeuren via een bijdrage per team (hoge ringen) dat aan de competities deelneemt, verschillend voor het competitieve en recreatieve segment.