Clubwerking
Het aantrekken van vrijwilligers start bij het beleid van je club, de algemene clubwerking. Waar heeft een vrijwilliger of medewerker van een club nood aan?
Er zijn 3 zaken die bepalend zijn voor een goed vrijwilligersbeleid. Allereerst is de cultuur binnen je club bepalend voor de goesting van een vrijwilliger. Ten tweede is de structuur van de club op beleidsmatig vlak ook een bepalende factor. Dit bepaalt het kader waarin een vrijwilliger zich kan bewegen in de club. Een belangrijke component van zo’n beleid is de ondersteuning die de club geeft aan z’n vrijwilligers, hierover moet je als bestuur goed nadenken. Tot slot is ook leiderschap een belangrijk aspect bij het aantrekken van vrijwilligers. De vrijwilliger heeft een bepaalde vrijheid nodig binnen de werking, maar hij/zij heeft ook nood aan afspraken. We willen nog even benadrukken dat de goesting van een vrijwilliger de meest cruciale factor is binnen jouw organisatie! Wie goesting heeft, zal komen helpen en blijven helpen.
We moeten er natuurlijk ook rekening mee houden dat Corona de mensen (en dus ook de potentiële vrijwillgers) heeft veranderd. We moeten niet te negatief denken in de zin van “Corona heeft ervoor gezorgd dat we geen vrijwilligers meer vinden”. Er zijn namelijk opportuniteiten in deze tijden, maar het zal niet werken op de manier van het gekende, standaard vrijwilligerswerk.
Opvallend is dat vrijwilligers afhaken in de klassieke organisaties. Deze zijn te vergelijken met een oude eik waarvan de wortels al jaren lang vastliggen. De organisaties hun regels, vaste structuren en onveranderlijke manier van werken zorgen voor een afkeer bij vrijwilligers. Vandaag de dag zijn pop-up organisaties een heuse trend en ondertussen volledig ingeburgerd in de maatschappij. Deze initiatieven trekken mensen aan en de reden hiervoor is hun wendbaarheid. Conclusie: de klassieke organisaties, de clubs moeten zich wendbaar opstellen om meer vrijwilligers aan te trekken.
4 musts voor de clubs
1) Vergroot je aantrekkingskracht
Bij het opzetten van een goed vrijwilligersbeleid is aantrekkingskracht een belangrijke factor in je werking. De aantrekkingskracht van het product, namelijk hetgeen je wil verkopen (lees: in dit geval vrijwilligerswerk binnen je club) wordt bepaald door en hangt af van drie elementen:
De etalage:
- Is het leuk in de club?
- Is het duidelijk bij wie ik terecht kan voor vrijwilligerswerk?
- Koppelt iemand terug naar de vragen rond vrijwilligerswerk?
- Kan een vrijwilliger taken uitvoeren die de vrijwilliger graag doet?
- Gaan mensen die tevreden zijn in de club, mondelinge reclame bieden voor uw club?
Het product zelf:
- Wat kunnen vrijwilligers doen binnen je club?
- Is er voldoende variatie binnen uw vrijwilligerswerk?
- Kunnen vrijwilligers eerst eens komen proberen of wil je hen meteen binden aan een bepaalde taak?
- Zetten wij ons vrijwilligerswerk voldoende in de kijker? Toon je uw vrijwilligers bvb. op social media?
De verkoper:
- Zijn de personen die uw vrijwilligerswerk binnen de club willen verkopen enthousiast of zagen ze eerder over het vele werk binnen de club?
- Worden de mensen persoonlijk aangesproken?
- Verkoop je je taak in duo gelinkt aan de mensen die elkaar graag hebben?
- Toont de verkoper van het vrijwilligerswerk waardering voor de eventuele vrijwilliger?
Kortom, je kan pas iets verkopen, in dit verhaal het vrijwilligerswerk, als de mensen je vertrouwen. Laat hen eerst verbinding maken met je club en verwacht niet op voorhand al een engagement want op die manier zullen mensen afhaken.
2) Aantrekkelijk aantrekken
Zoals je eerder al gelezen hebt, zijn mensen in de loop van de jaren veranderd van mindset. Dit wilt niet zeggen dat ze niet meer bereid zijn te helpen waar nodig! We moeten echter rekening houden met enkele nieuwe trends wat betreft de potentiële vrijwilligers. Mensen vandaag de dag…
… gaan zich kortdurend engageren, ze zoeken naar een win-win situatie en ze hebben minder tijd.
… gaan bewuster nadenken over hoe ze hun vrije tijd zullen invullen.
… gaan eerder kiezen voor losse engagementen dan voor lange.
… zijn kritischer geworden.
… zijn individualistischer geworden, denk maar aan de parkingouder.
… zijn ultralokaal geworden. Ze willen dicht bij huis dingen doen, liefst zo dicht mogelijk onder de kerktoren. Veel mensen staan al lang genoeg in de file voor hun werk.
… doen meer en meer aan jobhopping, wat zorgt voor een versplinterd engagement.
… handelen volgens het ‘dessert buffet-engagement’. Dit wil zeggen dat hun eerste indruk heel belangrijk is, want als het tegenvalt dan komen ze niet meer terug.
Samengevat: de klant (= de vrijwilliger) moet centraal staan in plaats van het systeem. Dit wil zeggen dat je vrijwilligersbeleid flexibiliteit moet uitstralen en je als club op maat van de vrijwilliger moet werken. Mensen willen niet in een systeem geramd worden.
3) Structuur
Hoe moeten we ons structureren? Er zijn drie belangrijke kenmerken binnen de structuur van je organisatie:
Als club moet je je afvragen of je een aanbod heb waarbij mensen zich aangetrokken voelen. Mensen worden afgeschrikt wanneer ze het gevoel hebben dat ze vast komen te zitten in een clubbestuur met verantwoordelijkheden, taken en verplichtingen. Vrijwilligers willen hier niet terecht in komen.
Wanneer we denken aan de trends, dan kunnen we besluiten dat vrijwilligers wel een trekker willen zijn van iets wat hun interesseert, want dit is een engagement op korte termijn. Deze soort vrijwilliger denkt mee na binnen de club. De trekkers hoeven niet aanwezig te zijn op een bestuursvergadering, maar komen eerder op afroep. Zo hoeven ze niet de hele tijd naar info te luisteren die hun niet interesseert.
Daarnaast heb je ook nog andere rollen, zoals de multivrijwilligers. Het woord zegt het zelf, dit zijn vrijwilligers die hier en daar voor diverse taken helpen binnen je vereniging. Ze willen geen eindverantwoordelijkheid en willen niet te veel nadenken, maar ze willen wel regelmatig actief zijn.
De taakvrijwilligers zijn meestal met veel binnen je vereniging. Daarom is het belangrijk om deze vrijwilligers te soigneren, want zij kunnen op lange termijn doorgroeien tot een trekker of een multivrijwilliger. Deze vrijwilligers helpen enkele malen op jaarbasis, maar nemen heel specifieke taken op zich.
Ook de evenementvrijwilligers vormen een vrij grote groep binnen je organisatie. Ook bij hen is het van belang om voldoende waardering te tonen omdat zij op termijn zouden kunnen doorgroeien tot een trekker of multivrijwilliger. Dit zijn mensen die helpen op een bepaald event of specifiek initiatief.
Het is belangrijk dat je als club enorm inzet op je taakvrijwilligers en evenement vrijwilligers. Op deze manier zorg je voor meer betrokkenheid, waardoor dit op lange termijn kan doorgroeien tot een groter engagement. Het is dus zeer belangrijk dat je ze blijft waarderen, ookal laten ze weten dat ze iets niet graag doen en ermee willen stoppen. Op latere tijdstippen kan je ze, doordat je hen waardering geeft, toch nog vragen een andere taak op zich te nemen die ze misschien wel graag en met veel plezier uitvoeren.
Op basis van de drietrapsracket vatten we nog een samen in drie grote tips om zo je vrijwilligersracket te lanceren:
- Mensen worden liefst persoonlijk aangesproken door mensen die ze (her)kennen.
- Spreek mensen aan op taakniveau en dus niet met de vraag of ze vrijwilliger willen worden. Start hierbij met kleine taken en laat ze zo doorgroeien. Geef waardering voor elke bijdrage, hoe klein ook! Zo krijgen mensen zin in meer.
- Mensen willen niet enkel uitvoeren, maar ook hun eigenheid in iets leggen. Geef hen inbreng!
4) Tonen van je vrijwilligers
De vierde en laatste must voor een club is het tonen van je vrijwilligers. Zet ze in de picture via verschillende kanalen. Zo breng je hun verhalen en enthousiasme bij je potentiële vrijwilligers. Hoe doe je dit nu concreet?
- Toon beweging: toon dat je club leeft
- Toon beleving: toon een sfeer waar mensen willen bij zijn
- Toon verhalen: verkoop stories & beleving in plaats van de effectieve taken